Je klant in topvorm? Nu je blog nog.

blog tips fitness professionals

 

Van klanten krijgen wij regelmatig de vraag of ze nou eigenlijk moeten bloggen en of dat goed is voor de zaak. Ons antwoord is dan ‘Ga zeker bloggen als je iets hebt waar je over kunt bloggen en vooral als het belangrijk is voor je klanten’. Lees hier onze blog tips voor jou.

Bloggen verbindt

Jouw expertise delen met je doelgroep raden we zeker aan en of dat goed is voor de zaak hangt af van wat je onder ‘goed’ verstaat. Wil je kennis en informatie delen om jouw publiek aan je te binden, te vergroten of beter vindbaar te worden, dan kun je dat met interessante inhoud ‘content’ zeker voor elkaar krijgen. Denk je met bloggen binnen een week meer leden te werven, dan kun je beter andere middelen inzetten.

Het allerbelangrijkste is dat je voor je doelgroep schrijft! Niet voor jezelf.

Bloggen dient een ander doel dan je eigen fitnessclub of Personal Trainer studio lokaal vindbaar maken. Lokale vindbaarheid heeft als doel om direct contact met je te kunnen opnemen. Hoe je dat kunt doen kun je teruglezen in de blog met tips over local search.

Blog tips #1: Bloggen voor je publiek

Het begint natuurlijk allemaal met dat ‘iets hebben om over te bloggen’, wat voor lang niet iedereen, ook voor onze klanten in de fitness branche, even gemakkelijk is. Het allerbelangrijkste is dat je voor je publiek, je doelgroep, je lezers of hoe je deze groep ook maar wilt noemen, moet schrijven. Je moet je dus verplaatsen in jouw lezers, weten wat zij willen weten of waar zij benieuwd naar zijn en als je dat als uitgangspunt neemt, ben je al een heel eind.

Waarover bloggen?

Goed, je gaat dus bloggen over iets waar jouw lezers iets aan hebben. Je wilt natuurlijk iets met ze delen waar jij meer van weet dan zij. Daarmee bevestig je jouw autoriteit als fitness professional. Je kunt bv. allerlei facetten van de bedrijfstak kiezen om over te bloggen. Denk bijvoorbeeld aan voeding, training, stress, ritme, slaap, balans etc. Sommigen kunnen nu al wel een aantal onderwerpen noemen waar ze over willen schrijven. Maar als je niet tot die groep behoort, dan kan de volgende vraag je vast helpen.

Wat speelt er op dit moment?

Een hele handige als je verlegen zit om een onderwerp. Laat ik een voorbeeld noemen: de zomervakantie komt eraan en dat betekent dat jouw leden gemiddeld zo’n 2,5 tot 3 weken op vakantie gaan en dus geen sportschool gaan bezoeken. Daarover schrijven wordt dan een inkopper want al jouw lezers hebben de zomer in hun hoofd. Vul je blog aan met oefeningen die je buiten kunt doen samen met een aantal makkelijke en gezonde recepten voor op vakantie en je hebt al snel een blog dat gelezen zal worden.

Blog tips #2: Hoe vaak moet ik bloggen?

Als je begint met bloggen, moet je ook blijven bloggen, want je lezers zullen verwachten dat je meer te vertellen hebt dan alleen die ene keer dat je iets met hun hebt gedeeld. Het is goed om erover na te denken hoe vaak je wilt bloggen. Is dat bv. één keer per week of één keer per twee weken? Afhankelijk van het aantal blogs dat je van plan bent om te schrijven, kun je een contentkalender maken. Schrijf je een wekelijkse blog, dan kun je een lijst van 52 onderwerpen opstellen die voor jouw lezers interessant zijn en er een datum aan koppelen. Natuurlijk kunnen onderwerpen van de lijst verdwijnen of eraan toegevoegd worden, maar dan heb je vast een idee waar je het komend jaar over wilt schrijven. Een handig hulpstuk kan een contentkalender zijn. Zo kun je de blogs plannen rondom actuele thema’s.

En hoe lang moet de blog zijn?

In ieder geval moet een blog minimaal 300-500 woorden hebben. Maar grote blogs met meer dan 2000 woorden ranken beter.

Ook een vraag die wij vaker krijgen van klanten. Hoe langer, hoe beter zegt Google. Want als je dan je blog geschreven hebt, wil je natuurlijk graag gevonden en gelezen worden. In ieder geval moet een blog minimaal 300-500 woorden hebben, maar meer is veel beter voor de vindbaarheid. Let er wel op dat het niet schrijven om te schrijven wordt; het moet wel leuk blijven voor je lezers. En dat kan als je iets te vertellen hebt waar zij iets aan hebben, door bv. de diepte in te gaan bij het bespreken van een onderwerp. Er is van alles geschreven over het aantal woorden in blogposts. De best vindbare blogs gaan vaak over de 2000 woorden heen.

En hoe zit dat met die zoekwoorden?

Als je niet zeker weet of er mensen zijn die op zoek zijn naar het onderwerp van jouw blog, dan kun je bijvoorbeeld zelf een simpel zoekwoordenonderzoek doen en er zo achter komen of er veel naar dit onderwerp gezocht wordt. De meest eenvoudige vorm van onderzoek naar zoekwoorden doe je door de zoekterm te typen en je krijgt meteen aanvullende suggesties van Google te zien. Deze functie heet ‘Google Suggest’.

Het is ook goed om synoniemen of gerelateerde woorden van je zoekwoord te gebruiken, Google gaat je blog dan ook op die woorden ranken. In het geval van het container begrip ‘fitness’ bijvoorbeeld zijn er genoeg synoniemen beschikbaar. Denk aan conditietraining, training of lichaamstraining.

Blog tips #3: Actief schrijven is beter, maar hoe doe ik dat?

Actief schrijven is een manier om ervoor te zorgen dat je lezers geïnteresseerd blijven en dat doe je o.a. door in de tegenwoordige tijd te schrijven, door zo min mogelijk woorden als zullen, kunnen, willen en worden te gebruiken. Ook moet je zinnen niet te lang te maken. Soms is opknippen in kleinere stukken beter, alhoewel je het ook niet hoeft te overdrijven. Heel veel korte zinnen maken een tekst soms onnatuurlijk en dat is ook weer niet de bedoeling.

D’s en t’s en de grammatica gecheckt?

Alles om de lezer erbij te houden. Hoe goed de inhoud van je blog ook is, als er fouten in staan is de kans dat lezers afhaken veel groter. Gebruik daarom in ieder geval de spellingcontrole bij het schrijven. Omdat deze check niet alle fouten eruit kan halen, is het slim om de tekst even een nachtje weg te leggen en dan nog eens te bekijken. Fouten vallen je dan sneller op. En iemand anders kritisch naar jouw tekst te laten kijken werkt ook altijd goed.

blog tips checklist

En nu? Nou we hebben een checklist voor je gemaakt

Dan ben je er bijna. Google houdt rekening met minimaal 200 factoren die meewegen bij het bepalen of je blog hoog in Google komt of niet. Je hebt geen invloed op al die factoren, maar je kunt met behulp van de checklist ‘Bloggen als een Pro’ een goede basis leggen om je blog supergoed vindbaar te maken.

Download hier de gratis checklist