Amerikaanse fitness trends komen naar Europa: maak kennis met de Boutique Fitness Studio.

boutique studios fitness trend

 

Boutique studio’s zijn dé fitness trend van dit moment. Je hebt er misschien al iets over gelezen of gehoord, of je bent zelf bezig met plannen om een boutique fitness studio op te zetten. Voor wie het begrip niet kent: boutique studio’s zijn fitness clubs met een sterk onderscheidende merkidenteit en focussen zich op een totaal concept. Boutique studio’s specialiseren zich in een beperkt aantal workouts, creëren een uitgesproken goede sfeer voor haar klanten en zitten over het algemeen in een veel hoger prijssegment.

Geleerd van de USA

Zoals gebruikelijk beginnen de nieuwe fitness trends is Amerika, en waaien ze op den duur over richting Europa. Zo ook met de boutique fitness studio. Het bedrijf SoulCycle beet het spits af met een concept dat nog het best omschreven kan worden als ‘een mix tussen spinning en uitgaan’, en richt zich bijna uitsluitend op vrouwelijke bezoekers. In een grote zaal vol spinningfietsen worden deelnemers voorzien van weerstandsbanden en gewichten, en zetten vervolgens het gehele lichaam in op het ritme van opzwepende muziek. Een abonnement neem je niet, je betaalt per les en ontvangt hier bijvoorbeeld een handdoek en zelfs wat verzorgingsproducten bij.

Boutique fitness studio’s komen naar Nederland

Inmiddels is deze fitness trend in al haar variaties overgewaaid naar Engeland en nu ook Nederland, en openen de eerste boutique studio’s zich nu vooral in de randstad. Namen zoals Saints and Stars, PLTS, RoCycle en High Studios zitten in de eerste golf van boutique studio’s. Elk hanteren zij een ander specifiek concept om de doelgroep aan te spreken, te inspireren, en natuurlijk te laten sporten.

Het onderscheidend vermogen van boutique studio’s

De doelgroep van boutique studio’s bestaat grotendeels uit millenials, mensen geboren tussen 1980 en 2000. Dit zijn mensen die op zoek zijn naar een unieke, meer persoonlijke ervaring die een reguliere sportschool of fitnessclub meestal niet weet te bieden. De moderne consument heeft te veel keuzes, te weinig tijd, en is bovendien veel kritischer geworden. Daarbij komt dat de meeste fitness clubs min of meer hetzelfde product aanbieden, met min of meer dezelfde kwaliteit.

Bij boutique studio’s telt ieder detail

Alles is op elkaar afgestemd met de bedoeling de bezoeker achter te laten met een indruk die ze iedere keer weer naar dezelfde plek weet te verleiden.

Boutique studio’s zijn succesvol omdat ze zich weten te onderscheiden van de massa. Afwijkende concepten en opvallende locaties trekken de aandacht van de kritische consument. Wie denkt dat dit gemakkelijk bereikt is vergist zich al gauw: een succesvolle boutique studio houdt rekening met de kleinste details, van muziek tot kleedkamer tot selectie aan de bar tot professionaliteit van de personal trainers. Alles is op elkaar afgestemd met de bedoeling de bezoeker achter te laten met een indruk die ze iedere keer weer naar dezelfde plek weet te verleiden.

Het onderscheidende vermogen van Boutique studio’s kun je samenvatten in de volgende acht punten:

  1. Gebruiken een pay-as-you-train model
  2. Werken met een online boeking- en betaalervaring
  3. Investeren in best-in-class programmering en top instructeurs
  4. Zorgen voor een gepersonaliseerde customer journey
  5. Stimuleren gemeenschapszin
  6. Hebben een zeer sterke en uitgesproken merkidentiteit
  7. Doen de promotie voornamelijk via social media
  8. Werken met een meeslepende tone-of-voice

Noot: wil je meer lezen over de merk strategie van boutique studio’s en de manier waarop zij inspelen op klantbeleving dan is het recent verschenen boek Customer Engagement in Boutique Studio’s van Emma Barry een aanrader.

boutique studios fitness trend nederland

Branding in boutique studio’s

Boutique studio’s onderscheiden zich nog het meest van reguliere fitness clubs door ijzersterke branding. Ze hebben het vermogen om een zeer uitgesproken merkidenteit neer te zetten waardoor de klant een sterke binding en identificatie voelt. In een artikel van The New York Times staat de volgende treffende quote:

“When is a Gym more than a Gym? When it’s a Brand.”

Geen boutique zonder online ervaring

Door actief campagne te voeren op social media kanalen zoals Instagram en Facebook en gebruik te maken van de instructeurs als influencers wordt er direct contact gelegd met de doelgroep. Via deze kanalen wordt een belofte gedaan die in ieder facet van de bedrijfsvoering wordt bevestigd. Een cultuur van trots en gemeenschapszin onder de leden vormen is de doelstelling. Het sporten zelf staat niet langer alleen centraal, in boutique studio’s draait het om samen met gelijkgestemden een inspirerende ervaring opdoen tijdens het sporten.

fotoshoot fitness lifestyle

je eigen boutique fitness studio openen of succesvoller maken?

Met ruim 25 jaar ervaring in de wereld van fitness, sport en health en door het opzetten en uitvoeren van meerdere boutique studio concepten weten we bij Fitbrand goed wat er speelt. Benieuwd? Lees hier meer over onze ervaring met boutique studio’s.