Straatfotograaf zonder camera

streetphoto iphone italia

Voor een fotograaf met een passie voor straatfoto’s loop ik eigenlijk verdacht weinig rond met een full frame DSLR of een hippe retro Fujifilm camera. Ik heb ze wel, maar die liggen bijna alle dagen van het jaar in de kluis. En geef toe, die camera’s neem je zo een-twee-drie niet even mee als je naar buiten gaat. Ik heb de laatste twee jaar zelfs niet eens meer een losse camera meegenomen tijdens mijn vakantie. De meeste foto’s die ik tegenwoordig maak komen namelijk van mijn iPhone. Sinds ik in 2009 van een Nokia overstapte naar de iPhone 3GS (3,2 mp) heb ik de dure en zware apparatuur steeds vaker thuisgelaten.

Bologna, Italie, 2017 – iPhone 7 Plus, Edits in VSCO en Instagram

Mijn fotografie is geen kunst

Mijn straatfoto’s beschouw ik niet als kunst, en hoeven ook zeker niet in een galerie te hangen. Ze komen en gaan en ik zou ze zelf liever als snapshots betitelen. De technische details van een camera interesseren me niet zo; fotografie gaat voor mij veel meer over het moment dan over het medium. Ik werk als fotograaf op straat graag intuïtief en wil niet gehinderd worden door de vele beperkingen van een grote camera, die dikwijls mijn snelheid van handelen vertragen. De iPhone is voor mij dé camera, omdat ‘ie licht en compact is, en je maar heel weinig nodig hebt om goeie foto’s te maken. En dat onder de meest uiteenlopende omstandigheden.

Amsterdam, Nederland, Oktober 2016 – iPhone 6, Edits in VSCO, Camera+ en Instagram

Permanent verbonden met de rest van de wereld

Met de komst van de iPhone kwamen er ook allerlei fotografie-apps op de markt. Vaak gratis of voor minder dan een euro. Nog een pluspunt: er was nog nooit eerder een camera gemaakt met een touchscreen en een permanente verbinding met de buitenwereld. Met de opkomst van het internet en social media begon ik gretig mijn foto’s te delen via onder andere het allereerste foto-community platform Flickr.

In November 2009 plaatste ik mijn eerste iPhonefoto op Flickr, tijdens een eindpresentatie van het keuzeblok vormgeving op de Hanzehogeschool Groningen. De foto was gemaakt én bewerkt met een iPhone 3GS.

Le Moment Décisif

Een iPhone past gemakkelijk in je broekzak, en werkt tegenwoordig zo snel dat je geen moment meer hoeft te missen. Als je maar goed om je heen kijkt.

Maar het grootste voordeel is nog wel dat er niemand meer is die nog opkijkt van “just another tourist” met een smartphone. Je wordt als fotograaf helemaal niet meer opgemerkt en hoeft je niet in allerlei bochten te wringen om juist die foto’s te maken waar alles samenkomt, en wat er een halve seconde eerder nog niet was.

London City, Engeland, 2011 – iPhone 4, Edits in Camera+ en Adobe Photoshop

Keulen, Duitsland, 2014 iPhone 5, Edits in Snapseed

Het ecosysteem van Apple ondersteunt mijn werkzaamheden optimaal, en verreweg de meeste fotografie-apps zijn kwalitatief zeer hoogstaand. Bovendien kan ik onderweg direct alle foto’s selecteren, bewerken en delen op een sociaal medium naar keuze.

Atrium, Hanzehogeschool In 2009 geschoten en bewerkt met de iPhone 3GS en in elkaar gezet met de Pano App. Destijds was het een eyeopener om met een smartphone een panorama te kunnen maken. Maar de software was toen nog niet op zijn best. Let maar eens op de dubbele verlichting bovenin.

Therapeutisch fotobewerken

Er zijn veel redenen te noemen waarom ik mijn foto’s direct op mijn iPhone selecteer en bewerk. Als voornaamste reden kan ik zeggen dat het proces van foto’s bewerken een therapeutische werking op me uitoefent. Thuis op de bank, onderweg in de trein of in de lobby van een hotel; waar en wanneer ik maar wil kan ik mijn foto’s bewerken. En dat voelt bijzonder ontspannend. Op dit soort momenten hoef ik aan niets anders te denken dan het eindresultaat op mijn scherm. Ik ben gefocust, werk naar een concreet resultaat doe en heb plezier terwijl ik dit doe. Zeg nou zelf, best therapeutisch toch?

Nabewerking: welke app werkt?

Over nabewerking wordt nogal verschillend gedacht. Ik ben niet zo’n purist als het om straatfoto’s gaat. Voor mij zijn het gewoon snapshots en als ik er drama in wil stoppen, of de kleuren wil overdrijven dan doe ik dat gewoon. Iedere foto heeft recht op zijn eigen nabewerking en couleur locale.

De houdbaarheidsdatum van een foto is tegenwoordig ook een stuk beperkter. Heel anders dan de tijd dat ik nog in een stinkende doka stond voor een barietdruk die 100 jaar meegaat en waar ik al mijn ziel en zaligheid in had gestopt. Toen zat er ook nog geen prullenbak op mijn camera.

Zuiderwoude, Noord-Holland, Nederland, maart 2017, Iphone 7 Plus. Edits in Snapseed en Instagram

Als ik als fotograaf in opdracht een grotere serie ga maken, kies ik overigens wel degelijk voor een zeer consequente aanpak en ook voor een consistente flow bij de afwerking. Maar bij losse foto’s vrijwel nooit. Het bewerken van de gemaakte foto’s houdt me namelijk ook flexibel om te kunnen blijven testen en experimenteren met het medium.

De 5 fotografie Apps die ik veel gebruik

De afgelopen jaren heb ik tientallen fotografie-apps gebruikt en kapitalen besteed aan het testen van “Best iPhone Photo Apps of the Year”. Het gros is al lang weer van mijn scherm verdwenen. Ik beperk me in deze blog tot de meest toffe apps. Apps die ik op dit moment nog steeds gebruik.

  1. Cortex Cam – Opnames met maximaal detail en geen ruis bij weinig licht

Meestal gebruik ik gewoon de standaard camera van Apple. Maar als ik meer tijd heb of als de foto wordt geschoten onder slechte lichtomstandigheden gebruik ik Cortex Cam. Je zult een groot verschil in scherpte en vooral veel minder ruis zien als je de foto’s maakt met Cortex Cam. Bovendien kun je met deze app in RAW-formaat schieten, en de foto’s bewaren als TIFF-bestand waardoor je minder last hebt van kwaliteitsverlies, zoals bijvoorbeeld bij een .jpg bestand. Let op: Je hebt een zeer vaste hand nodig voor Cortex Cam, want de app maakt 3 seconden lang opnames, om in 100 frames het optimale eindresultaat te componeren.

  1. Snapseed – Selectieve bewerkingen en perspectief correcties

Meestal gebruik ik Snapseed voor meer specifieke beeldbewerkingen, zoals het selectief bewerken van een bepaalde kleur, of iets kleins aanpassen met de ‘Healing tool’.
Snapseed laat je tools op je iPhone gebruiken die je normaal gesproken alleen met grotere apps kunt gebruiken, zoals Adobe Lightroom.

Als lijnen of het perspectief belangrijk zijn in een foto, zoals bij gebouwen, wil ik graag controle hebben over de vertekening. Snapseed werkt goed mee om de lensvertekening te verhelpen of het perspectief te corrigeren. Dit is handig, want je zult namelijk altijd worstelen met vervorming van de lens, met name bij gebruik van de groothoek.

  1. VSCO – Wie kent deze App niet?

VSCO heeft een vreselijke interface en kent het begrip gebruikersgemak zeker niet. Toch zijn de filters die bij VSCO worden geleverd fenomenaal. Ik gebruik VSCO vooral voor het verbeteren van kleuren en het toepassen van beeldeffecten. Ik heb alle beschikbare filters gekocht maar kan desondanks weinig tips geven over het beste filter. Ik heb er bijna 200 en in alle eerlijkheid: ik word gek van de overvloed aan keus. Probeer er eens een paar uit op een luie zondagmiddag en bewaar de beste als ‘recept’ in je VSCO library. Overigens is het sinds kort mogelijk om met VSCO je video’s te colorgraden, met een bijzonder fraai effect als resultaat.

  1. Camera+ – De Evergreen

Mijn edits kwamen pas in een kwalitatieve stroomversnelling toen ik Camera+ leerde kennen. Het was een van de eerste apps met volledige ondersteuning voor geavanceerde camera-instellingen. Camera+ telt wereldwijd meer dan 10 miljoen gebruikers. En ondanks alle vernieuwingen is het ‘Clarity filter’ nog steeds één van mijn favorieten. Vooral sinds de komst van de ‘Lab’ functie, die het mogelijk maakt om dit befaamde filter volledig zelf te bewerken.

  1. Darkroom – Licht aan het einde van de tunnel

Een van de beste nieuwkomers van de afgelopen twee jaar is Darkroom, ontwikkelt door Bergen. De interface is ontzettend intuïtief, de filters zijn goed in elkaar gezet en gemakkelijk aan te passen. Net als Apple hebben de jongens van Bergen goed nagedacht over het maken van een app voor fotografen die snel moeten werken en geen verwarrende interface willen.

Er zijn geen winnaars

Ondanks de ontelbare voordelen van alle verschillende apps is er niet één aan te wijzen als winnaar. Dikwijls gebruik ik de mogelijkheden van verschillende apps door elkaar om zo het gewenste resultaat te bereiken. Zoals ik in het begin al zei werk ik op straat graag intuïtief. Daarom heb ik ook geen vast stramien voor mijn edits. Het kan best zijn dat ik tijdens de bewerking plots overschakel naar een andere app. De keuze hierin is sterk afhankelijk van mijn eigen willekeur, en hoe ik het eindresultaat voor ogen zie.

Met deze blog wil ik je niet vertellen wat je zou moeten doen. Ik kan je de weg wel laten zien, maar ik vertel niet waar je moet afslaan. Ieder creatief avontuur is een zeer persoonlijke reis. Tijdens die reis heeft iedereen recht op zijn eigen route.

Als je toch nog vragen hebt kun je me vinden op Twitter of je stuur me gewoon een mailtje.

Happy editing!
Peter van der Steege