Hoe jouw merk het verschil maakt: Van dromen naar succesvolle branding

avatar author Door Pascal Swier | 18 januari 2024 | Leestijd: 4 min

Droom jij ervan om jouw merk onmisbaar te maken in de hoofden van je doelgroep? Een branding die niet alleen onverslaanbaar is, maar ook altijd ‘top-of-mind’ blijft. Samen met jouw team zet je je dag in, dag uit in om dit gemeenschappelijke doel te bereiken. Maar, de echte vraag is: hoe zorg je ervoor dat jouw merk zich onderscheidt in een wereld vol lawaai? En hoe blijf je niet alleen relevant, maar ook succesvol? Als je benieuwd bent hoe je dit voor elkaar krijgt, lees dan vooral verder!

Hoe jouw merkidentiteit het verschil maakt

In een zee van concurrentie, is een sterk doel, ofwel je ‘purpose‘, onmisbaar. Dit is wat jouw branding echt betekenis geeft en waarom mensen uiteindelijk kiezen voor jou in plaats van voor de concurrent. Het gaat om de kruising tussen wat de wereld nodig heeft en wat jou uniek maakt.

Het is cruciaal dat iedereen in jouw team, van de CEO tot de magazijnmedewerker, begrijpt waarvoor je bedrijf staat. Dit gemeenschappelijke doel moet intern leven voordat je het met overtuiging naar buiten kunt brengen. Maar, hoe vorm je dit doel? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat onderscheidt jou van de rest? (Uniekheid)
  • Is jouw verhaal echt en herkenbaar? (Authenticiteit)
  • Sluit je aan bij de wensen en behoeften van je doelgroep? (Relevantie)

Geen enkel merk is hetzelfde, en ieder bevindt zich op een ander punt in zijn reis.

Start met een stevige basis: doe onderzoek

Een grondig begrip van waar je merk momenteel staat is essentieel. Geen enkel merk is hetzelfde, en ieder bevindt zich op een ander punt in zijn reis. Een diepgaande analyse van de volwassenheid van je merk is daarom jouw startpunt. Maar, beperk je niet alleen tot interne inzichten.

Kijk ook naar buiten. Betrek de visie van je doelgroep. Begrijp hoe zij je merk zien en gebruik deze inzichten als kostbaar goud. Door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek kom je erachter wat de huidige associaties zijn met je merk. Sluiten deze aan bij wat je wilt uitstralen? Zo niet, dan is er werk aan de winkel.

archetype

Afbeelding : De 12 Archetypes van Carl Gustav Jung

Het bouwen van een sterk fundament

Met duidelijkheid over je huidige situatie, is het tijd om een solide strategie te formuleren. Identificeer wat jou uniek maakt, bijvoorbeeld door middel van workshops waarin je jezelf plaatst binnen de Brand Archetypes van Carl Jung. Zo ontdek je jouw kernwaarden en uiteindelijk je ‘purpose’, die je kraakhelder formuleert in een merkmanifest.

Geef je branding een gezicht

Nu je een sterk merkmanifest hebt, is het tijd om je merk een herkenbaar gezicht te geven. Creativiteit is hierin je geheime wapen. Met unieke stylescapes verkennen we de visuele richtingen van je merk, met als doel het creëren van een samenhangend visueel concept.

Neem bijvoorbeeld Stoov, een merk dat het concept van ‘warmte’ perfect omarmt in al hun uitingen. Van warme kleurtinten tot fotografie waar de warmte vanaf straalt. Zo brengen ze hun ‘purpose’, ‘We warm people’, tot leven!

Mc Donalds branding

Afbeelding: McDonald’s gouden bogen

Een herkenbaar en krachtig merk creëren

Nu je een visueel concept hebt, transformeer je dit in onderscheidende merkelementen die je merk herkenbaar en krachtig maken. Denk aan iconische elementen zoals de gele M van McDonalds, de swoosh van Nike of het direct herkenbare patroon van Burberry.

Alles omvormen tot een systeem

Lange termijn groei realiseer je alleen met een goed doordacht merksysteem. Alleen als je consistent en langdurig naar buiten treedt, groeit je merk in de hoofden van je doelgroep. En deze laatste stap wordt vaak vergeten. Trajecten die eindigen bij een prachtige visuele identiteit en een eenmalige campagne zijn zonde.

De eerste stap is om je strategie in een Brand Guide te gieten. Jouw gids. Overzichtelijk voor iedereen, krachtig en klaar voor de wereld. Waar staan we voor, hoe praten we, hoe zien we eruit; dit zijn zaken die je vastlegt in deze heilige gids.

Maar met alleen een brand guide ben je er niet. Hierna is het tijd voor implementatie. En die stap is voor ieder merk anders. Voor de een betekent het opnieuw opbouwen van de website om de nieuwe identiteit te omarmen, voor de ander is het het opstellen van een social media strategie en bijbehorende campagnekalender.

Branding is jouw kans om op te vallen

In een wereld vol verandering en concurrentie heb jij de kans om op te vallen. Met onze aanpak voor stabiele branding sta jij aan het roer van je eigen succes. Jouw merk laten opvallen in de menigte? Maar weet je niet hoe? Pak je kans om te shinen, zet de volgende stap, en laat jouw merk de wereld veroveren.

Over de auteur

Pascal Swier

Pascal Swier

Pascal is een strategische kracht binnen Fitbrand en tevens creatief auteur van vele blogs. Met een Master Marketing Management van de Rijksuniversiteit Groningen en een achtergrond in Communicatie & Multimedia Design van de Hanze Hogeschool Groningen, combineert hij diepgaande kennis van marketing met een creatieve flair voor video, fotografie en design. Deze unieke combinatie stelt hem in staat om merken naar een hoger niveau te tillen. Pascal gelooft dan ook in de stelling: “Marketing kun je vergelijken met iemand voor een date vragen. Branding is dan de reden dat iemand ja zegt.”

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Strategie

Merkstrategie voor kleine bedrijven en zzp'ers

Als klein bedrijf of zelfstandige professional (zzp'er) sta je voor unieke uitdagingen in een competitieve [..]
Lees meer
Branding
Strategie

De rol van persoonlijkheden in je merkstrategie

In de wereld van marketing is het creëren van een sterke merkidentiteit essentieel voor het succes van een [..]
Lees meer
Branding
Strategie

Het belang van klantperspectief in merkstrategie

Gebruik je het belang van klantperspectief al in je merkstrategie? Want het succes van een merk wordt niet [..]
Lees meer
Sluiten