Black Friday
Het van oorsprong Amerikaanse fenomeen, Black Friday, is voor de meeste Nederlanders niet meer weg te denken. Ondernemers willen niet achterblijven en stunten met kortingen op salesdagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day. Maar hoe is dit gekomen? En hoe kan je je als ondernemer nog onderscheiden in de oorlog om kortingen? Welnu: er zijn diverse voorbeelden van merken die dit erg goed doen, omdat zij weten dat je opvalt door je te onderscheiden op details. Want een speciale Black Friday actie bedenken, dat kunnen we allemaal. Je echt succesvol onderscheiden, dat is een ander spelletje.
Black Friday Geschiedenis
Black Friday ontstond rond 1905 toen warenhuizen als Macy’s en Eaton’s jaarlijks Thanksgiving parades organiseerden op de vrijdag na de Amerikaanse dankzeggingsdag. Met deze parade lokten zij mensen naar hun winkels en vlogen de kortingen om je oren.
Sindsdien werd Black Friday in heel Amerika een bekend fenomeen. Doordat de meeste Amerikanen de vrijdag na Thanksgiving vrij zijn, en omdat de kerstdagen er weer aankomen, is deze vrijdag de start van de kerstinkoop gekte. Amerikanen trekken in groten getale naar winkelcentra om de beste kortingen te scoren.
Cyber Monday
Rond 2005 kwam er een tegenhanger uit de online sales wereld; Cyber Monday. De maandag na Black Friday waarop webwinkels stunten met hoge kortingen. Echter, tegenwoordig is de scheiding niet meer zo aanwezig als toen. Webwinkels stunten ook op Black Friday en vice versa.

Black Friday in Nederland
Op 28 november 2014 maakt Nederland voor het eerst kennis met Black Friday deals. Welgeteld twee online winkels adverteren met speciale Black Friday aanbiedingen. Een jaar later, op 27 november 2015, volgen zo’n twintig andere winkels en lijkt een trend geboren.
Black Friday Nederland 2020
Afgelopen Black Friday kwam het aantal iDeal-betalingen uit boven de 1,8 miljoen met een iDeal-omzet van €134 miljoen. Het aantal pintransacties lag, mede door corona, 13% lager dan een jaar eerder.

Kritiek
Tegenwoordig is er ook steeds meer kritiek op deze dag. Zo zouden grote winkelketens kleine winkeliers de pas afsnijden doordat zij zich de grote kortingen wel kunnen veroorloven en de kleine winkelketens niet.
Daarnaast is ‘nepkorting’ een veelgehoord punt van kritiek. Zo zijn er gevallen bekend van winkels die enige tijd voor Black Friday hun prijzen verhogen, om ze zo tijdens Black Friday weer te kunnen verlagen.
Stuur ons een bericht
Korting-moe
Gepaard met de groei van populariteit van de kortingsdagen komt de overprikkeling door aanbiedingen. Consumenten worden overspoeld met aanbiedingen en worden korting-moe.
Hoe zorg je er als ondernemer voor dat je opvalt in de oorlog om kortingen, maar toch niet achter het net vist door niet mee te doen aan de korting gekte. Hier zijn 5 voorbeelden van merken die niet met de korting stroom meegingen maar toch opvielen:

1. IKEA – Bring Back Friday
IKEA bedacht dit jaar een alternatief op de Black Friday deals omdat zij vinden dat Black Friday anders en duurzamer kan. Daarom introduceerden zij dit jaar “Bring Back Friday”. Klanten kwamen in aanmerking om de dubbele waarde van hun meubels terug te krijgen als ze deze inruilden voor een tegoedbon van IKEA.
IKEA verkoopt de oude meubels in hun koopjeshoek. Zo proberen zij, samen met hun klanten, een positieve impact op de planeet te hebben.

Je aankopen zijn je eisen
2. Patagonia – Buy Less, Demand more.
Op zwarte vrijdag kwam Patagonia met een statement: “Buy Less, Demand More”. Op hun site schreven ze:
“Alles wat we maken heeft een impact op de mensen en de planeet. Dat geldt ook voor alles wat je koopt. De kledingindustrie draagt tot 10% bij aan de vervuiling die de klimaatcrisis veroorzaakt. En kledingmakers behoren tot de laagstbetaalde ter wereld. Daarom maken we hoogwaardige kleding met gerecyclede materialen en bevorderen we eerlijke en veilige arbeidsomstandigheden voor arbeiders. Er zijn ook dingen die je als consument kunt doen.
Koop minder. Koop tweedehands. Repareer wat je verslijt. Koop van een merk dat zorgt voor hun mensen en de planeet. Je aankopen zijn je eisen.”
Patagonia stimuleert consumenten om meer te eisen van merken waar zij van kopen. Met dit statement maakt Patagonia duidelijk waar het voor staat.

3. Greenpeace – Green Friday
Overconsumptie heeft heel wat gevolgen en die worden steeds meer zichtbaar: klimaatverandering, verlies aan biodiversiteit, stijgende grondstofprijzen. Het is duidelijk dat Greenpeace vindt dat we onszelf vragen moeten stellen bij onze manier van consumeren. Door wat mensen doen en wat ze kiezen, kunnen ze het huidige systeem veranderen. Daarom wil Greenpeace consumenten bewuster maken met Green Friday als tegenhanger van Black Friday.

4. Dille & Kamille – Trees for All Black Friday
Dille & Kamille deed vorig jaar al iets ludieks op Black Friday. Ze gaven geen korting maar doneerden in plaats daarvan voor elke online aankoop € 1,00 aan Terre des Hommes. En ook dit jaar werken zij weer samen met een goed doel, Trees for All. Geen kortingen dus, maar 1000 m2 nieuw bos in Costa Rica en Nederland.
Bij ons zit geluk niet in korting maar in iets moois doen voor een ander. Koop iets leuks en draag je steentje bij.
Vorige jaar startte Dille & Kamille met hun manier van Green Friday. Dit jaar zijn zij niet meer het enige merk. Ze hebben de handen ineengeslagen met gelijkgestemde merken, waaronder Decathlon, thegreenlabels, Greenbeauty market en meer, om samen een nog grotere impact te kunnen maken. Samen is hun doel de wereld een stukje groener te maken door het planten van meer bos.

5. Rapha – Fiets challenge Black Friday
Fietskledingmerk Rapha hield geen uitverkoop, maar vroeg mensen om mee te doen aan de fiets challenge van de Rapha Foundation. Het doel was om in totaal een miljoen kilometer te fietsen en zo te helpen om 1.000 fietsen te doneren aan degenen die ze nodig hebben. De uitdaging werd gehouden op Strava. Mensen werden gevraagd zich aan te melden voor de challenge om ervoor te zorgen dat hun kilometers werden toegevoegd aan het wereldwijde totaal. Voor elke 1.000 km die wordt afgelegd, doneerde Rapha een fiets aan World Bicycle Relief. In totaal doneerde Rapha ruim €130.000 euro. Dit was genoeg om 1.000 fietsen te leveren.

Black Friday 2022
Black Friday zal volgend jaar ongetwijfeld groter dan ooit zijn, maarde tegenbewegingen zullen zeker ook toenemen. In de oorlog om kortingen is het belangrijk je te onderscheiden als merk.
Duurzaamheid
De meest voorkomende tegenhanger van zwarte vrijdag is Green Friday. Past duurzaamheid, milieu of het verbeteren van de wereld bij jouw merk, dan is dit de perfecte manier om niet kopje onder te gaan in de zee van kortingen en het biedt jou de mogelijkheid om jouw kernwaarden te delen.
En nu jij
Mark the date: vrijdag 25 november 2021, oftewel Zwarte vrijdag 2022, is dé kans voor jouw merk om het anders aan te pakken. Veel succes en misschien zien we jouw merk volgend jaar terug in de lijst met meest onderscheidende merken.
Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van je merkidentiteit.