Lean Canvas Model – De 9 bouwstenen met uitleg

avatar author Door Pascal Swier | 03 augustus 2022 | Leestijd: 8 min

Werk je aan een nieuw eigen concept of wil je een nieuw merk? Probeer je een nieuw business model uit? Als je tijdens dat proces op zoek bent naar een minder uitgebreide manier om je bedrijfsplan op te stellen, is het lean canvas-model van Ash Maurya de perfecte oplossing. Dit startup-vriendelijke model bestaat uit 9 bouwstenen en 3 secties waarmee je op één groot vel papier een compleet businessplan maakt. Het Lean Canvas-model is ontwikkeld als een methodologie door Ash Maurya.

Het Lean Canvas is een hele slimme en compacte manier om jouw eigen bedrijfsconcept goed te krijgen en te kijken of jouw oorspronkelijke idee economisch haalbaar is. Dit model is een verfijning van het zeer populaire Business Model Canvas dat in 2004 werd gepopulariseerd door Alexander Osterwalder. Het Lean Canvas model maakt ook gebruik van hetzelfde concept van 9 blokken, behalve dat het enigszins is aangepast aan de behoeften en eisen van Lean Startups. Zo is het Lean Canvas-model meer gericht op startups en dwingt het hen om meer na te denken over de oplossing(en) die ze willen verkopen.

Bouw het lean canvas in 3 stappen

Het lean canvas-model kan je helpen de juiste oplossing voor jouw nieuwe bedrijf te vinden. Beschouw het canvas niet als iets statisch of eenmalig. Zie je canvas als een proces. Zet je Lean Canvas-model op in 3 fasen:

Stap 1. Beschrijf je businessplan door de 9 hoofd- en 3 subparagrafen van het Lean Canvas-model in te vullen.
Stap 2. Bepaal welke onderdelen van het plan risicovol zijn, bijvoorbeeld omdat ze zijn gebaseerd op aannames over de markt of omdat ze betrekking hebben op zogenaamde klantbehoeften.
Stap 3. Test systematisch de risico’s/aannames van het plan door prospects te interviewen en hun gedrag te meten. Gebruik de resultaten om je plan aan te passen.

lean canvas model invul volgorde

Afbeelding 1: Canvas van Winnen met je Merk Met name de volgorde van de eerste stappen is cruciaal. Begin in ieder geval altijd met deze drie bouwstenen. Hoe verder je komt met het opzetten van je Lean Canvas Model hoe minder belangrijk de volgorde is.

Bouwstenen Lean Canvas Model

Probleem

Een ‘probleem’ in de markt is bijna altijd de basis van een succesvolle startup. Elk succesvol bedrijf laat dat ‘probleem’ leidend zijn in de opzet van de merkstrategie. Nou ga je met een probleem alleen helemaal geen geld verdienen, maar dat lukt je wel met een passende oplossing voor het probleem.

Probeer het probleem zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk onder woorden te brengen. De meest succesvolle ondernemers zijn goed in het scherp identificeren van een probleem of de frustraties van de eindgebruiker en geven hier een antwoord op door zelf de perfecte oplossing voor het probleem te bedenken en die oplossing  dan ook nog eens goed te vermarkten.

Voorbeeld probleem

De top 1 tot 3 grootste problemen bij reizigers voor korte trips waren:

  1. Het is moeilijk om betaalbare overnachtingsmogelijkheden te vinden tijdens het reizen
  2. Een verblijf in een hotel leidt meestal niet tot een persoonlijke en authentieke ervaring met een stad of streek
  3. Het is niet gemakkelijk voor een huiseigenaren om geld te verdienen aan de ongebruikte kamers in huis.

Bestaande alternatieven

Hoe worden de problemen waar je tegenaan loopt vandaag de dag al opgelost? Bestaande alternatieven kom je tegen als subsectie onder het kopje Probleem. Als je deze invult, probeer dan duidelijk aan te geven hoe je klanten vandaag de dag met het beschreven probleem omgaan. Het is  het onderdeel van je Canvas waar je iets over de concurrentie kunt zeggen.

Voorbeeld bestaande alternatieven
  • Booking.com
  • Hotels.com

Klantsegmenten

Beschrijf in het Lean Canvas Model je doelgroep en gebruikers. Het klantsegment is de doelgroep die je wilt bereiken met je product of service. Als er verschillende doelgroepen zijn die ver uit elkaar liggen, dan is het raadzaam verschillende canvassen te maken voor elk benoemde doelgroep. Maak daarbij gebruik van de juiste personas.

Voorbeeld klantsegementen Airbnb:
  • Reizigers die op zoek zijn naar een geschikte accommodatie voor een lage prijs
  • Mensen die accommodatiemogelijkheden hebben die verhuurd kunnen worden

Early Adopters

Wie zijn je ideale klanten die je als early adopters meteen kunt aanspreken en al in een vroeg stadium aan je kunt binden? Want iemand die al in een vroeg stadium gebruiker en fan is van jouw product wordt waarschijnlijk ook meteen de grootste ambassadeur van je merk.

Voorbeeld early adopters

Airbnb: mensen die bereid zijn om hun vertrouwen te delen en geld te verdienen als huisbaas.

Oplossing

Welke oplossingen ga jij voor die problemen aanbieden? Dit is natuurlijk het blok waar het in deze Lean Canvas Model course allemaal om draait. Het vinden van de ideale oplossing is natuurlijk de heilige graal van jouw bedrijf. Het invullen van dit onderdeel moet je dus niet onderschatten.

Voorbeeld oplossing

Airbnb: Een onlineservice waarbij reizigers een betaalbaar lokaal appartement kunnen huren, en huiseigenaren extra geld kunnen verdienen door het verhuren van lege ruimtes op een dag-tot-dag basis.

Waardepropositie

De waardepropositie is de unieke boodschap die beschrijft hoe jouw product of dienst zich onderscheidt en waarom ik dat zou moeten kopen van jou. De waardepropositie is de belofte wat er aan waarde wordt geleverd aan de klant. Hierin staat reden nummer één waarom een potentiële klant bij jouw bedrijf iets moet kopen.

Voorbeeld waardepropositie Airbnb
  • Reizigers kunnen een authentieke ervaring opdoen in een andere stad of omgeving
  • Extra inkomsten voor huiseigenaren door het verhuren van leegstaande ruimtes

High concept Pitch

Een high concept pitch is een enkele zin die de visie van je bedrijf formuleert. Met andere woorden, het is als een supercompacte elevator pitch.

Voorbeeld high concept pitch
Airbnb – Iedereen kan een verhuurder worden

Kanalen

Marketing is eigenlijk elke vorm van contact die je hebt met je doelgroep en die is bedoeld om ze kennis te laten maken met je product. Welke verkoopkanalen gebruik je dan voor je klanten? Hoe wil je de doelgroep bereiken? Welke kanalen gebruikt je doelgroep graag?

Voorbeeld kanalen Airbnb:
  • Verwijzingen
  • Aanbevelingen
  • Advertenties (zowel online als offline)

Airbnb lean canvas model

Omzetstromen

Waar komt straks de omzetstromen vandaan? Wat denk je te vragen voor je product of service? Wat is een goed rekenmodel voor je in- en verkoop aan de hand van alle kosten die je maakt? Als klanten het hart van je bedrijfsmodel vormen, dan zijn je omzetten de slagaders ervan.

Voorbeeld omzetstromen

Airbnb verdient aan de verhuurkosten die de hosts wereldwijd vragen aan de reizigers

Kostenstromen  in het lean canvas model

De kostenstructuur bepaald in belangrijke mate de prijs van je product. Dus het is heel belangrijk om goed in kaart te brengen wat de vaste en variabele kosten zijn van je product of dienst. Afhankelijk van het soort bedrijf wat je gaat opzetten krijg je meestal te maken met huur van een bedrijfsruimte of kantoor, verzekeringen, software licenties, marketing kosten, salarissen en bijvoorbeeld opslagruimte.

Voorbeeld kostenstructuur

De kostenposten van Airbnb zijn:

  • Ontwikkeling
  • Marketing
  • Verzekering
  • Hosting
  • Salarissen
  • Fotografie

Belangrijkste meetwaarden

Wat zijn de belangrijkste meetwaarden die aangeven hoe je product of dienst ervoor staan? Ga voor jezelf na wat de meetbare succes aspecten zijn en wat de grens is voor succes. Dit doe je door voor je concept een serie doelstellingen te formuleren die meetbaar zijn en waar je op basis van de resultaten op door kunt bouwen.

Voorbeeld meetwaarden Airbnb:
  • Aantal weergaven voor boekingen per gastheer
  • Aantal nieuwe verhuurders

Oneerlijk voordeel

Een oneerlijk voordeel is datgene wat kan niet makkelijk gekopieerd worden uit jouw concept. Dit geeft je bedrijf feitelijk een voorsprong op de concurrentie. Dit kan van alles zijn, van een dream team, een innovatief product of bepaalde geheime kennis waar lastig is aan te komen.

Voorbeeld oneerlijk voordeel Airbnb:
  • Reizigers kunnen authentieke ervaring opdoen in de omgeving
  • Vertrouwensopbouw: beoordelingssysteem van gastheren en bezoekers
  • Standaard verzekering voor verhuurders

Mastering het Lean Canvas Model

Als ondernemer ben je het bijna wel verplicht aan jezelf om de ideeën uit je hoofd op papier te krijgen, zodat ook anderen je oplossing kunnen zien en je kunnen meehelpen een bloeiend bedrijf op te bouwen. Traditionele grote ondernemingsplannen zijn niet zo relevant in de ideefase, ze nemen te veel tijd in beslag en worden meestal zonder validatie gemaakt. Grote ondernemingsplannen zijn pas relevant als je eenmaal een bedrijf hebt lopen en op zoek bent naar bijvoorbeeld schaalvergroting.

Probeer tijdens de ideefase slank te blijven, en gebruik het Lean Canvas vooral om je ideeën naar boven te halen en gebruik de lean principes om je hypothese(s) te testen en te toetsen, samen met je zakelijke partners.

Ben jij bezig met het creëren van een eigen startup, een nieuw concept of een verdienmodel en zou je echt willen leren werken met het Lean Canvas Model? Dan kan ik je de Lean Canvas Model course sterk aanraden. Deze course geeft je de complete blauwdruk voor een succesvolle start van je eigen bedrijf.

Zelf aan de slag met het Lean Canvas Model?

Over de auteur

Pascal Swier

Pascal Swier

Pascal is een strategische kracht binnen Fitbrand en tevens creatief auteur van vele blogs. Met een Master Marketing Management van de Rijksuniversiteit Groningen en een achtergrond in Communicatie & Multimedia Design van de Hanze Hogeschool Groningen, combineert hij diepgaande kennis van marketing met een creatieve flair voor video, fotografie en design. Deze unieke combinatie stelt hem in staat om merken naar een hoger niveau te tillen. Pascal gelooft dan ook in de stelling: “Marketing kun je vergelijken met iemand voor een date vragen. Branding is dan de reden dat iemand ja zegt.”

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Strategie

Merkstrategie voor kleine bedrijven en zzp'ers

Als klein bedrijf of zelfstandige professional (zzp'er) sta je voor unieke uitdagingen in een competitieve [..]
Lees meer
Branding
Strategie

De rol van persoonlijkheden in je merkstrategie

In de wereld van marketing is het creëren van een sterke merkidentiteit essentieel voor het succes van een [..]
Lees meer
Branding
Strategie

Het belang van klantperspectief in merkstrategie

Gebruik je het belang van klantperspectief al in je merkstrategie? Want het succes van een merk wordt niet [..]
Lees meer
Sluiten