Pascal naar het einde van de wereld

avatar author Door Pascal Swier | 18 december 2023 | Leestijd: 6 min

Hi! Dit blog is anders dan andere. Misschien heb je mijn naam wel eens voorbij zien komen als auteur van een blog maar nooit stelde ik mijzelf voor. In het kort: ik ben Pascal Swier en werk al bijna 4 jaar voor Fitbrand. Afgelopen september begon ik aan mijn reis door Zuid-oost Azië. Eenmaal hier vielen mij al snel verschillen in cultuur, maar ook in design op. In dit blog vertel ik daar meer over. En nee, dit is geen typisch reisverslag – dit is mijn constatering van sommige design verschillen tussen Nederland (of de westerse cultuur) en Zuid-oost Azië, gebaseerd op vier maanden reizen door Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos en Indonesië.

 

Over mijn reis: kleur, creativiteit, en cultuur

Waarom deze reis? Simpelweg omdat ik meer van de wereld wilde zien, nieuwe culturen wilde ontdekken en ook een andere blik wilde werpen op marketing en design. In Azië ontdekte ik niet alleen nieuwe landschappen maaltijden en culturen, maar ook levendige kleurenpaletten die in onze Europese ontwerpen steeds meer verdwijnen. Van het rood en geel in overvloed tot speelse designs, ik neem jou mee in mijn constatering.

Dit blog gaat niet alleen over wat ik zag; het gaat dieper in op de betekenis van kleur in Azië en het belang van een persona. Het is mijn persoonlijke constatering op hoe design verschilt per cultuur, en hoe het begrijpen van deze nuances de sleutel is tot succes in een wereld die voortdurend verandert.

Kleurrijk Azië vs. strak Europa

Waar ik ook ga in Azië, één ding valt direct op: overal is kleur. Winkels, huizen en zelfs de straten zelf. Rood en geel domineren en dat contrasteert met het minimalistische zwart en grijs dat je steeds meer in de Europese steden ziet. In Azië is kleur niet slechts een uiting; het draagt diepere symboliek en culturele betekenis met zich mee.

Hier in Azië, waar het kleurgebruik een verhaal vertelt, lijkt Europa steeds meer door te slaan in de minimalisme, kleurloze en strakke wereld door de ontwikkeling in digitalisering (ik schreef hier in 2021 een blog over: “Blending; hoe merken zich in ons leven integreren”).

Zo moest ik aan het begin van mijn reis een aantal handige apps downloaden. Bij het downloaden van de Grab- en Bolt-app (de Aziatische Uber’s), viel me de groene logo’s en speelse designs op. In vergelijking daarmee ademen de zwarte tinten van de Uber-app een meer Westerse, minimalisme, strakke esthetiek uit.
Azië design kleuren

Speelse designs en minder strakke normen

Designs in Azië hebben een eigen dynamiek. Ze omarmen speelsheid en tarten vaak de strakke normen die we in Europa gewend zijn. In plaats van strakke lijnen zie je hier organische vormen. Naast dat de kleuren van alle verkeersborden en algemene signs verschillen van de Europese borden, verschilt ook de boodschap. Waar we in europa kiezen voor vaak dezelfde en duidelijke iconen, zie je hier enorm veel diversiteit in design.

Dit zorgt voor soms hele leuke creative nieuwe iconen maar soms ook voor onduidelijkheid (bijvoorbeeld een icoon voor mannen- en vrouwentoiletten zo creatief ontwerpen dat het verschil onduidelijk is).

Azië design

Afbeelding van: Mum’s Gone To…

Deze creatieve vrijheid brengt een verfrissend perspectief met zich mee. In een Aziatische ontwerpblik is het niet enkel esthetiek; het is een expressie van levendigheid en dynamiek.

Terwijl ik de contrasten tussen strakke Europese normen en de speelse Aziatische ontwerpen overdenk, dringt het besef door dat design niet zo universeel is als ik dacht. Het is een culturele taal, en hier in Azië wordt een andere taal gesproken.
Azië design kleuren

De betekenis van kleur in azië: een diepere symboliek

Achter elke kleur in Azië schuilt een diepere symboliek, een taal die de culturele context weerspiegelt. Terwijl rood vaak geluk en voorspoed symboliseert (en in europa vaak als waarschuwingskleur wordt gebruikt), staat geel voor royalty en welvaart (wat in europa wit is). Het kleurgebruik gaat verder dan esthetiek; het communiceert met de ziel van de samenleving. In tegenstelling tot de meer neutrale kleurpaletten in Europa, vertellen de kleuren in Azië een verhaal van rijke tradities en diepgewortelde overtuigingen.

Tijdens mijn reis merkte ik op dat deze kleuren niet slechts de aandacht trekken, maar ook een emotionele reactie uitlokken. Een rode uithangbord is hier meer dan alleen een visuele aanwijzing; het is een uitnodiging om geluk te ervaren. Deze diepere betekenis van kleur biedt marketeers inzichten die verder gaan dan esthetiek; het gaat over het begrijpen van de emotionele reactie die kleuren kunnen oproepen.
Azië design kleuren

Diversiteit in winkels en kraampjes

Terwijl ik mij tussen de drukte van de Aziatische markten begaf, viel mij de overvloed aan winkels en kraampjes, maar vaak met een gebrek aan diversiteit op. Waar in Europa elke winkel zijn eigen unieke uitstraling lijkt te hebben, is het hier soms lastig onderscheid te maken tussen de verschillende aanbieders.
De 4 p’s van marketing lijkt hier niet te gelden:

Product
Van een Blue Ocean hebben ze hier nog nooit gehoord want als een product goed verkoopt dan is dit overal. Het maakt niet uit of het om eten, souvenirs of kleding gaat. Als blijkt dat het verkocht wordt, gaan alle andere winkels het ook verkopen.

Plaats
Een van de dingen die ik moeilijk kan begrijpen is dat soort gelijke winkels hier vaak in dezelfde straat zitten. Ik probeerde dit te koppelen aan de marketing techniek met het voorbeeld van een coca cola blikjes automaat waar een pepsi blikjes automaat naast wordt geplaatst. De verkoop stijgt doordat mensen zichzelf niet langer afvragen óf ze een blikje cola moeten kopen maar welk merk ze moeten kopen. Echter, dit lijkt hier niet aan de orde. Soms zoek je uren naar een specifieke winkel en eenmaal gevonden zitten in diezelfde straat nog 4 winkels die dit product verkopen (vaak direct naast elkaar).
Azië design kleuren

Promotie
Alle kraampjes zien er hetzelfde uit. Een groot geel vlak met zwarte letters en een stock foto die aangeeft wat er verkocht wordt. De menukaarten gebruiken dezelfde foto’s en de winkels lijken allemaal van dezelfde eigenaar ondanks dat dat niet het geval is.
Azië design kleuren

Prijs
onderhandelen zit in de cultuur en voor hetzelfde product betaal je per stad een heel ander bedrag maar wanneer winkels in dezelfde straat hetzelfde product verkopen lijken ze afspraken te hebben om elkaar er niet uit te concurreren.

Belangrijkste les: begrijp de mensen, begrijp de markt

Terwijl ik mij onderdompelde in de Aziatische cultuur, besefte ik dat de kracht van persona’s ligt in het vermogen om de diepere drijfveren en behoeften van de doelgroep te begrijpen. Het gaat dieper dan alleen demografische gegevens. Persona’s dienen als de sleutel tot het begrijpen van de culturele nuances en het aanpassen van marketingboodschappen aan de diversiteit van de doelgroep. Wat in europa goed werkt zou hier misschien nooit aanslaan, en andersom.

Meer weten?

Wil jij meer weten over persona’s en hoe jij deze het beste kan benaderen en inzetten bij jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, want wij helpen jou graag!
Ons team kijkt ernaar uit om met jou kennis te maken, jouw wensen te inventariseren en dit te vertalen naar een geweldige merkstrategie. Maak hier meteen een afspraak. Tot snel!

Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van jouw merkstrategie.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design
Fotografie
Strategie

Bouwen aan sterke merken: De merkstrategie achter FitX

In de wereld van branding draait alles om het creëren van een onderscheidende identiteit die resoneert met [..]
Lees meer
Branding
Design

Visuals en merkidentiteit

In deze blog duiken we in het cruciale onderwerp van visuals in merkidentiteit. Visuele elementen zijn meer [..]
Lees meer
Design

7 Top Logo Design Tips

7 Top Logo Design Tips Je bent op zoek naar de beste logo design tips, toch? Zoek niet verder. Hieronder [..]
Lees meer
Sluiten