Personal branding: meer dan een logo

avatar author Door Stella Barneveld | 18 december 2023 | Leestijd: 10 min

Het branding tijdperk is volop aan de gang. Waar je ook bent of kijkt; bedrijven, startups, maatschappelijke initiatieven, de overheid en vooral eenpitters schreeuwen overal om jouw aandacht. Waarom is branding eigenlijk zo hot en belangrijk geworden? In dit blog neem ik jou mee in alle ins en outs van branding, met de nadruk vooral op de persoonlijke kant; Personal Branding.

De definitie van branding

Laten we branding eens in de juiste context zetten. Want, wat is branding nou eigenlijk? Branding is een container begrip van veel zaken die elkaar nogal overlappen.

Het woord branding is afgeleid van het Oud-Noorse woord brandr wat brandmerken betekend. Veehouders gebruikte letterlijk een brandmerk om de veestapels van verschillende eigenaren van elkaar te onderscheiden.

Hoe simpel en doeltreffend deze oorsprong ook is, branding is tegenwoordig wel wat meer dan jouw logo ergens op drukken. Branding zorgt ervoor dat een merk zoveel meer is dan alleen het label op jouw product, de dienst die jij verleent of de organisatie waar je voor werkt.

Een goede uitleg over waar branding voor staat is afkomstig van auteur en spreker Marty Neumeier:

A brand is a person’s gut feeling about a product, service, or company.
– Marty Neumeier

Branding is dus iemands gevoel over een product, een dienst of een bedrijf. Deze definitie van Marty Neumeier benadrukt vooral de psychologische kant van het woord branding. En die ‘gut feeling’ kan natuurlijk positief of negatief zijn. Als jij een geweldig populair restaurant hebt bezocht, maar de bediening was super slecht, dan is jouw gevoel bij dat merk na afloop ook slecht.

De Branding IJsberg

Branding is dus veel meer dan jouw logo of product. Branding is de ervaring die jouw publiek heeft voor, tijdens en na interactie met jouw merk. En er is niks dat beter kan toelichten hoe dit er dan uitziet dan de Branding IJsberg.

branding ijsberg

Afbeelding – De Branding IJsberg. Het grootste deel van de branding van een bedrijf of persoon kan je als klant niet zien, maar wel voelen.


Dit eenvoudige model leert jou om het begrip branding in één keer in de juiste context te zien. Het topje van de ijsberg is de meest aanwezige kant van jouw merk. Die steekt natuurlijk prominent boven de waterspiegel uit. Hier vallen onder andere jouw logo, producten en marketing onder. Deze kant van de ijsberg is het gezicht van jouw merk naar buiten toe.

Het grootste deel van jouw merk zit echter onder de oppervlakte. En met dat deel van jouw merk krijgt iedereen vroeg of laat te maken. Wat zijn bijvoorbeeld jouw beloftes? En kom je deze ook na? Wat is de bedrijfscultuur? Hoe reageer jij bij problemen met jouw afnemers of klanten?

De optelsom van de gehele ijsberg, dat is branding. In dit blog worden drie voorbeelden besproken van een goed uitgevoerde personal branding.

Personal branding als uitgangspunt

Nu jij de betekenis van branding weet, kan ik jou ook uitleggen waar personal branding voor staat. Want, je kunt geen eigen merk opzetten zonder jou eerst goed te verdiepen in jezelf.

Personal branding is een zeer breed en vaag begrip en wordt ook vaak verkeerd begrepen. Voor sommigen is personal branding de kleding die ze in het openbaar dragen, het boek dat ze in het openbaar lezen, de sixpack foto die ze op Instagram posten of het speciale koffiemerk dat ze altijd kopen. Maar, dat is allemaal alleen maar de buitenkant (de top van de ijsberg).

Personal branding is veel meer dan dat. Het helpt om jezelf te ontwikkelen, een sterke basis op te zetten en om te bepalen wie jij op zowel persoonlijk vlak als in professioneel opzicht bent.

“Personal branding is het volledige proces van activiteiten die een persoon onderneemt om zijn eigen authentieke en onderscheidende waarde ten opzichte van zijn omgeving te ontdekken, te verkennen en zichtbaar te maken, met als doel een positieve houding te creëren in de hoofden van andere mensen.”

Velen van ons zijn een leven lang bezig te ontdekken wie ze nou werkelijk zijn. Maar, als je een eigen merkidentiteit wilt ontwikkelen, zal je vanuit het personal branding perspectief heel goed naar jezelf moeten kijken. Weet je precies wie je wel en niet bent? Waar je nou echt passie voor hebt? Waar jouw zwakke punten liggen? En wat de unieke meerwaarde van jou eigenlijk is ten opzichte van anderen?

Stel jezelf dus bijvoorbeeld de vraag “Waar ben ik waanzinnig goed in, en waar zal ik altijd goed in blijven?” Net zo goed is het bedenken op welke gebieden jij kans ziet om jezelf verder te ontwikkelen. Het antwoord dat hier uitkomt vormt de leidraad voor de toegevoegde waarde die jij als professional biedt aan jouw onderneming en de markt in het algemeen. Vervolgens kun je kijken naar de volgende vragen:

  • Waarom ben ik dit begonnen, en wat hoop ik met mijn merk te bereiken?
  • Welk probleem lost mijn product of concept op, en op welke manier?
  • Wie is mijn doelgroep en hoe wordt mijn merk door hen gezien?
personal branding

Afbeelding – Stel jezelf vragen voor een geslaagde personal branding.

Het Egelprincipe

Om te zorgen dat jouw unieke, persoonlijke eigenschappen de groei van jouw bedrijf bevorderen, is het handig om gebruik te maken van het Hedgehog Concept (vrij vertaald naar Egelprincipe).

Het Egelprincipe komt uit het boek ‘Good to Great’ van Jim Collins en geeft een kristalhelder beeld van jouw mogelijke route naar persoonlijke groei en lange termijn succes.

Denk jij als een vos of als een egel?

Vossen zijn snel, mooi en geslepen en weten bovendien heel veel dingen, maar ze weten deze niet te integreren tot één geheel. Het probleem met vossen is dat ze allerlei zaken willen samensmelten die onderling geen relatie hebben. Het lijkt er misschien op dat vossen betere resultaten bereiken. Maar het nadeel is juist dat vossen te veel ideeën tegelijk hebben.

De egel lijkt misschien een beetje sjofel, maar gebruikt wel altijd dezelfde strategie. Op het moment dat een egel angst voelt, rolt hij zich op en wordt de egel een bol vol met scherpe stekels. Dit maakt de vos kansloos.

Degenen die langdurig succesvolle bedrijven hebben opgebouwd zijn tot op zekere hoogte egels. Het Egelprincipe gaat uit van een eenvoudige en simpele benadering met veel inzicht in eigen kunnen. Egels zien de essentie en negeren de rest.

Het Egelprincipe is geen doel op zich of een makkelijke manier om ergens de beste te zijn. Het model helpt je om te leren begrijpen wie je zelf bent en waar jij het beste in kunt zijn.

De factoren van het Egelprincipe

Jim Collins onderzocht talloze bedrijven die al heel erg lang succesvol zijn en kwam tot 3 factoren die van belang zijn bij langdurig succesvolle ondernemingen:

1. Waar heb je echt passie voor?
Wat is passie eigenlijk? Voor mij heeft passie vooral te maken met een groot verlangen of enthousiasme. Passie kan slaan op de bewondering, vriendschap, opwinding, diepe affectie of liefde voor iets of iemand. Passie is dus een sterke emotie, een aantrekkelijk enthousiasme of een verlangen.

Ga jezelf eens een paar vragen gaan stellen:

  • Welke kleine dingen in het leven fascineren je?
  • Welke verandering wil jij in de wereld teweegbrengen?
  • Waardoor kom je helemaal in de flow en vergeet je de tijd?
  • Welke problemen in het leven wil je het liefst oplossen?
  • Waar wil je wel voor door het stof gaan. Ook al wordt het ongemakkelijk?
personal branding

Afbeelding – Ga aan het werk en steek tijd in jouw personal branding.

2.Waar ben jij de beste in de wereld in?
Wow, dat klinkt als zwaar overdreven en nooit haalbaar. Maar, het tegengestelde is waar. Ergens de beste in de wereld in zijn lijkt voorbehouden aan topsporters, het Guiness book of Records of topondernemers zoals Richard Branson. Tsja, op die schaal is alles al snel onhaalbaar.

Maar, als jij echter in staat bent om greep te krijgen op jouw passie, kun jij je ook gaan richten op de uitwerking daarvan. En daar de beste ter wereld in zijn. Alle poorten staan voor jou open!

3. Waar kun je geld mee verdienen?
De derde factor binnen het Egelprincipe is cruciaal: hoe kun je geld verdienen met jouw passie en wereldtalent? Dit gaat niet over jouw businessplan, kpi’s of jouw begroting.

Maar, zet je bijvoorbeeld een dienst op met een gekoppeld abonnement, ga je workshops organiseren om klanten te werven of wil je puur de focus leggen op de verkoop van jouw product met de best mogelijke service?

Geef jezelf een Big Five

Nu jouw persoonlijke eigenschappen nog. In de moderne psychologie zijn er vijf algemene factoren die de dimensies van verschillende persoonlijkheidskenmerken beschrijven. Dit zijn de zogenaamde Big Five (acroniem: OCEAN). Elk van deze vijf trekken heeft bij elk mens extremen van heel sterk naar heel zwak aanwezig.

      1. Openheid < > Afwachtend: nieuwsgierigheid, nieuwe ervaringen, andere opvattingen, luisteren
      2. Zorgvuldigheid: gaat over zelfdiscipline, plichtsgetrouw, efficiënt, gestructureerd en betrouwbaar
      3. Extraversie < > Introversie: sociaal, energiek en spraakzaam zijn. Interactie met anderen zoeken
      4. Altruïsme < > Achterdochtig: de mate van vriendelijk, sympathiek en behulpzaam zijn
      5. Neuroticisme < > Zelfverzekerdheid: de neiging hebben tot emotionele instabiliteit, zorgelijk, rusteloos, prikkelbaar

Door te ontdekken binnen welke dimensies jouw sterke en zwakke kanten zich manifesteren, ben jij beter in staat om jouw eigen merk vorm en richting te geven. Jouw passies, kenmerken en vaardigheden maken jou uniek. Omarm deze verschillen, want deze zorgen ervoor dat jij jou onderscheidt van anderen.

Authentiek zijn en blijven

Parallel aan jouw zoektocht naar jezelf, jouw passie en persoonlijk leiderschap komt het begrip authenticiteit voorbij. Een belangrijke voorwaarde om succesvol te starten met jouw eigen merk is jouw authentieke zelf.

Authentiek zijn we allemaal, maar sommige mensen zijn nou eenmaal wat authentieker. Wij heten niet allemaal Steve Jobs of Elon Musk. En wij hebben natuurlijk ook niet allemaal de ambitie en het uitgesproken karakter om ons merk zo groot te laten worden.

Vasthouden aan jouw authenticiteit is de beste manier om ervoor te zorgen dat je met de juiste ankers in de grond kunt blijven staan. Ook als jij groter groeit. Wees dus trouw aan jezelf.

personal branding

Afbeelding – Laat zien wie jij bent en maar gebruik van jouw talenten voor een succesvolle personal branding.


Tijd als vriend of vijand

Nu je weet hoe jij jouw persoonlijke brand op kunt zetten, moet je niet vergeten dat het opzetten van een eigen merk niet te doen is zonder een behoorlijke investering van jouw tijd. Je kunt blijven dromen en brainstormen over het lanceren van een eigen merk, maar als je niet in staat bent om de ontwikkeling van jouw nieuwe merk te combineren met een passie voor reizen, een corporate baan, voetbal op zaterdag, boodschappen, koken, Netflixen, een hypotheek en 2 kinderen in de groei die alle aandacht vragen, dan kun je het opzetten van jouw eigen business net zo goed vergeten.

Meer weten?

Wil jij meer weten over personal branding en hoe jij het toe kan passen in jouw eigen business? Neem dan contact met ons op, want wij helpen jou graag!
Ons team kijkt ernaar uit om met jou kennis te maken, jouw wensen te inventariseren en dit te vertalen naar een geweldige (personal) branding. Maak hier meteen een afspraak. Tot snel!

Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van jouw merkstrategie.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Marketing

Verbeter je online zichtbaarheid met een slimme FAQ-strategie

Hoe kun je SEO op een efficiënte en effectieve manier toepassen om je online zichtbaarheid te vergroten? [..]
Lees meer
Branding
Marketing
Strategie

Q&A over merkidentiteit en merkstrategie

Peter van der Steege is eigenaar van het Groningse communicatie en strategie bureau Fitbrand. Van oudsher [..]
Lees meer
Branding
Marketing

Het belang van differentiatie in een competitieve markt

In de dynamische wereld van hedendaagse bedrijfsvoering, waar innovatie de norm is en de concurrentie [..]
Lees meer
Sluiten