Sticker marketing – Een merk dat blijft plakken

avatar author Door Peter van der Steege | 15 maart 2019 | Leestijd: 3 min

 

Een merk dat blijft plakken. Letterlijk. Sticker marketing is een speelse en eigentijdse manier om je merk op te laten vallen. Afhankelijk van hoe je het toepast kan het verspreiden van stickers een grote meerwaarde hebben voor de zichtbaarheid van je merk.

Sticker met een doel

Een sticker is zo gemaakt, maar bedenk voordat je gaat stickeren wat je precies wilt bereiken. Zo kun je een sticker maken met alleen je logo of bedrijfsnaam er op, of ga je voor het verspreiden van een boodschap. Net als posters, online advertenties en videoreclame is het handig om van tevoren te bedenken wat je precies wilt zeggen met je sticker.

Een goed voorbeeld is de aanpak van de Braziliaanse sportschool ‘Companhia Athletica Gym’, die stickers heeft laten ontwerpen die bezoekers aan de onderkant van hun schoenzool konden plakken. Op de stickers stonden teksten als ‘luiheid’, ‘stress’ en ‘vet’. Omdat de stickers aan de onderzijde van de sportschoenen zitten, slijten deze na verloop van tijd. Als je maar genoeg sport, verdwijnt de sticker en daarmee de negatieve gevolgen van een slechte lifestyle. Dergelijke innovatieve marketingacties resoneren ook bij een jongere doelgroep.

Bijkomend succes van sticker marketing is dat het vrijwel geen geld hoeft te kosten.

Goedkoop succes oogsten
Bijkomend succes van sticker marketing is dat het vrijwel geen geld hoeft te kosten. Een beroemd voorbeeld is de sociale nieuwssite Reddit. De site is in 2005 opgericht door twee studiegenoten, krijgt 542 miljoen bezoekers per maand (!) en wordt gewaardeerd op 1,8 miljard dollar. De gemaakte kosten aan marketing in al die jaren: 500 dollar aan stickers. Reddit oprichter Alexis Ohanian reisde veel met de bus en plakte overal waar hij kwam de stickers op: wegwijsborden, lantaarnpalen, winkelpanden en zelfs over andere vormen van advertentie heen. Ook deelde hij de stickers uit aan iedereen die hij tegenkwam met de boodschap ‘’Please sticker responsibly!’’. Binnen no-time verspreidde de Reddit sticker zich door het hele land.

fitbrand sticker marketing

Stickers zijn leuk

Simpel feit is dat stickers leuk zijn. Kijk in een koffietent, bibliotheek of school eens om je heen naar de laptops die je ziet. Geheid dat er een paar tussen zitten die volgeplakt zijn. Ook de gemiddelde stad zit vol met stickers; op muren en ramen, bruggen en deuren. Kijk ook maar eens goed naar het toilet in de kroeg of een poppodium, een waar walhalla van stickers. Het plakken van een sticker heeft een kinderlijk speels karakter, en dat gevoel blijft plakken bij de ontvanger van de boodschap. Daarom een voor de hand liggende tip: deel stickers van je merk uit aan al je klanten. Met een beetje geluk verspreiden deze kosteloos jouw merk in de wereld.

Wil jij ook dat je klanten zich aan je merk hechten? Klik dan hier.

 

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding
Design

Blending; hoe merken zich in ons leven integreren

De afgelopen jaren zien we steeds meer bekende merken rebranden naar een platte, minimalistische, [..]
Lees meer
Branding
Design
Marketing

De zoektocht naar een nieuwe Tone of Voys

Zorgen dat jouw bedrijf kan bellen en bereikbaar is voor jouw klanten. Dat is wat Voys doet, maar [..]
Lees meer
Sluiten