6 manieren om je te onderscheiden met Valentijnsdag

avatar author Door Pascal Swier | 29 januari 2021 | Leestijd: 5 min

 

De eerste maand van het nieuwe jaar is alweer voorbij, dat betekent dat Valentijnsdag bijna voor de deur staat. De dag waarop Cupido zijn pijlen op vrijgezellen richt en stelletjes zich net wat meer verliefd voelen dan op de andere dagen van het jaar. Maar het betekent ook dat er weer een vloedgolf aan acties en kortingen aankomt.  Hoe ga jij je als merk onderscheiden tijdens de dag van de liefde? Is dat lastig? Misschien: iedereen duikt er immers op. Dat het niet onmogelijk is, bewijzen deze merken tijdens Black Friday.

Onderscheiden in de oorlog om korting

Begin december blikten we al terug op de oorlog om kortingen. Toen keken we naar 5 merken die het anders deden dan de mainstream merken. Laat je in deze blog inspireren om het anders te doen tijdens Valentijnsdag en doe er vooral  je voordeel mee.

Ontstaan Valentijnsdag

Valentijnsdag is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met bijvoorbeeld cadeautjes, bloemen of kaarten. Valentijnsdag wordt jaarlijks gevierd op 14 februari. Paus Gelasius I riep in 496 na Christus 14 februari uit tot de dag van de Heilige Valentijn.

Uit commercieel oogpunt is men in de Verenigde Staten begonnen met anonieme liefde die door Valentijn wordt omgezet naar echte liefde. Valentijnsdag is in België en Nederland in korte tijd, sinds midden jaren negentig, een groot commercieel succes geworden; met name winkels die cadeaus, boeken, lingerie en bloemen verkopen, profiteren hiervan. Ook de Nederlandse posterijen deden hieraan mee door een Valentijns postzegel uit te geven.

Stuur ons een bericht

6 manieren om je te onderscheiden met Valentijnsdag

1. Verkoop geen liefde

Liefde is voor sommige mensen het kostbaarste wat er is, maar het is niet te koop! Probeer eens om liefde te geven in plaats van te verkopen. Zo kan je jouw leden bijvoorbeeld een (persoonlijk) kaartje of bericht sturen, een cadeau geven of via social media je liefde of waardering voor hen uitspreken. Zoals Hema in hun advertentie liet zien: Liefde kost niks.

Werk samen

2. Werk samen

“Support your locals” is iets wat we in de coronatijd al veel gehoord hebben. Combineer dit met ‘samen sta je sterker’ en je hebt goud in handen! Als fitnessclub kan je bijvoorbeeld samenwerken met een bloemist of restaurant. Jouw leden kopen via jou een dinerbon of boeket. Zo heeft de lokale bloemist of restauranteigenaar in één keer een grote doelgroep bereikt en krijg jij een deel van de omzet. Lokale ondernemer blij, jij blij en de geliefde van jouw lid blij. WINNEN!

persoonlijke producten

3. Customized

Customized of gepersonaliseerd, we willen het allemaal. Een mok met een foto van jezelf en je geliefde, een teddybeer met de naam van je lover en “I love you” of een fotokaart met je eigen foto. Vind je het lastig om jouw klanten of leden iets aan te bieden wat ze kunnen customizen? Leer dan van Coca-Cola. In hun “open to be better” campagne lieten ze op al hun producten ruimte vrij voor klanten om hun eigen goede voornemen op te schrijven.

Coca-cola to be better

4. Steun goede doelen

Ken je dat gevoel dat je met Valentijnsdag niemand had om een kaartje naar te sturen, of nog erger: van niemand een kaartje kreeg. In Nederland zijn een hoop mensen die dit gevoel elke dag hebben. Ze zijn alleen, vergeten of ziek. En helemaal dit jaar is de eenzaamheid erger dan alle jaren hiervoor. Wil je eens iets anders dan de standaard Valentijnsdag acties? Dit is hét alternatief! Zo kan je als bedrijf geld doneren aan een goed doel of je klanten of leden vragen een kaartje te sturen naar mensen die eenzaam zijn. Je kan het ook combineren net als Greetz. Laat je leden of klanten een kaartje sturen naar iemand die wel een geluksmomentje kan gebruiken en steun daarbij het goede doel. Hier een paar goede doelen op een rij: Alzheimer Nederland, Het vergeten kind, Oranje fonds en Eén tegen eenzaamheid.

5. User generated content

Vind je het lastig of te duur om elke keer weer content te creëren die een grote groep mensen bereikt? Laat dit dan over aan jouw klanten of leden! User generated content is een marketingmanier waarop je jouw klanten of leden zelf de optie geeft om content voor jouw merk te maken en deze te verspreiden onder hun eigen netwerk. Een voorbeeld hiervan is een snapchat filter. Maakt je eigen Valentijnsdag snapchat filter in de stijl van jouw merk. Jouw klanten zullen dit filter gebruiken en versturen naar vrienden, deze vrienden zien jouw merk en zullen dit filter verder verspreiden. Zo simpel kan het zijn!

6. Zeg het met humor

En last but not least: Humor. Want op een goed gevoel voor humor wordt toch iedereen verliefd? Hier wat voorbeelden van merken die op een grappige manier inhaakten op Valentijnsdag.

All you need is love!

Zoals The Beatles of Robert ten Brink zouden zeggen: All you need is love! Met deze 6 tips kan jij leren hoe jouw merk zich kan onderscheiden met Valentijsdag en wie weet bloeit er door jouw actie wel een nieuwe liefde met nieuwe klanten op.

Ben je geïnspireerd geraakt voor dit artikel? Maak werk van je online marketing.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding

Mini case: personal branding

In de bruisende en competitieve wereld van de supplementenindustrie bevinden zich interessante merken. [..]
Lees meer
Branding

Welk merkstrategie model past bij mij?

Een sterke merkidentiteit is de kern van elk succesvol bedrijf. Het vormt de basis voor hoe consumenten jouw [..]
Lees meer
Branding

Storytelling: de kracht van een verhaal

Storytelling heeft altijd al een centrale rol gespeeld in ons verlangen naar verbinding en betekenis. Als [..]
Lees meer
Sluiten