What the Stock!? Dit is waarom jij geen stockbeelden zou moeten gebruiken

avatar author Door Pascal Swier | 18 december 2023 | Leestijd: 3 min

Stockbeelden lijken op het eerste gezicht verleidelijk – een snelle oplossing voor visueel materiaal zonder de kosten van een professionele foto- of videograaf. Maar, voordat jij jouw bedrijfsimago toevertrouwt aan de wereld van free stock video’s en stockfoto’s, zijn hier enkele redenen waarom jij deze beter kunt vermijden:

1. Gebrek aan originaliteit:

Stockbeelden zijn vaak heel algemeen. Het gebruik ervan kan ervoor zorgen dat jouw visuele identiteit moeilijk te onderscheiden is van die van anderen, waardoor jij of jouw bedrijf in de massa zal verdwijnen.

stockbeelden

Afbeelding – Stockbeeld ‘teamwork’

2. Onpersoonlijk en kunstmatig:

Stockbeelden kunnen er nep uitzien en slagen er niet altijd in om de echte emoties en authenticiteit vast te leggen die jouw bedrijf juist uniek maken. Dit kan resulteren in een afstand tussen jouw merk en jouw doelgroep.

Voorbeeld:
Misschien ken je de internetmeme “Hide the Pain Harold” wel. Het stockfotomodel kreeg deze bijnaam, omdat het lijkt alsof hij met zijn grijns een diep verdriet probeert weg te lachen, hoewel hij naar eigen zeggen best gelukkig is.

Hide the Pain Harold

Afbeelding – “Hide the Pain Harold.” Afbeelding van: AD

3. Mismatch met merkidentiteit:

Stockfoto’s en stock video’s zijn niet afgestemd op de specifieke nuances van jouw merk. Ze kunnen in strijd zijn met jouw merkwaarden en boodschap, waardoor er verwarring ontstaat bij jouw publiek.

stockbeeld

Afbeelding – Stockbeeld ‘brainstorm’

4. Overeenkomst met andere merken:

Hetzelfde beeld kan op meerdere websites verschijnen, wat afbreuk doet aan de uniciteit en geloofwaardigheid van jouw merk. Originaliteit is essentieel om een blijvende indruk achter te laten.

stock photo

Afbeelding – Stockbeeld ‘samenwerken’

5. Misleidend voor jouw doelgroep:

Als mensen ontdekken dat je stockfoto’s gebruikt, kan dit hun vertrouwen in jouw bedrijf schaden. Ze willen authentieke, echte verbindingen, geen kunstmatige representaties.

Kortom

Investeer in originele, op maat gemaakte beelden die passen bij jouw merk. Dit zal niet alleen een positieve indruk achterlaten, maar ook een waarachtige visuele representatie bieden die jou onderscheidt van de concurrentie. Het extra werk en de kosten zullen op lange termijn resulteren in een sterker, meer herkenbaar merkimago.

stockbeelden

Afbeelding – Stockbeeld ‘succes’

Meer weten?

Zou jij wel eens meer willen weten over het soort fotografie dat bij jouw merk zou passen of ben je op zoek naar een goede fotograaf? Neem dan contact met ons op, want wij helpen jou graag!
Ons team kijkt ernaar uit om met jou kennis te maken, jouw wensen te inventariseren en dit te vertalen naar een geweldige, passende fotografie. Maak hier meteen een afspraak. Tot snel!

Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van jouw merkstrategie.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design
Fotografie
Strategie

Bouwen aan sterke merken: De merkstrategie achter FitX

In de wereld van branding draait alles om het creëren van een onderscheidende identiteit die resoneert met [..]
Lees meer
Branding
Fotografie

10 video opname tips voor het filmen met je mobiele telefoon

Met deze 10 video opname tips kun je de kwaliteit van de videofuncties in je mobiele telefoon [..]
Lees meer
Fotografie

15 compositie tips voor een dikke boost van je fotografie skills

Met deze 15 compositie tips kun je het verhaal van jouw merk met behulp van fotografie op een sterkere [..]
Lees meer
Sluiten